Wednesday 14 March 2012

7 cara kempiskan pewot yg bunnnceetttt..

7 cara kempiskan perot buncit ::
ramai yang mungkin sedar perubahan fizikal badan mempengaruhi cara pembawakan diri seseorg apabile berdepan dengan org ramai.Perubahan fizikal sperti "perot buncet"kdg2 mmbuatkan sseorg itu berasa malu atau tidak mmpunyai keyakinan diri apabila ingin menonjolkan diri di khalayak ramai .Bukan itu shja,perot buncet jga merupakan tande awal kpd pelbagai jenis penyakt berbahaya(LINK).




malah apabila tidak mmpunyai fizikal yg menarik sperti artis atau pembina badan,mgkin akn mmbuatkan indu=ividu itu berase lebih tersisih dan berfikir negatif stiap masa. pun begitu terdpt cara yg sesuai utk lelaki dan wanita utk mengatasi masalah mmpunyai perot buncet. tidak salah untuk mencubakan..?? antara cara-cara utk mngempiskan perot adalah ::


1) minum air masak yg banyak.
apabila tubuh badan kite menerima sumber air yg banyk keadaan itu akn mencairkan kuantiti sodium dlm tubuh bdn shingga mmbolehkan kuantiti air yg keluar dari tubuh badan juga meningkat. mendapatkan jumlah air yg banyak juga akan menjaminkan fungsi hempedu yang lebih efektif sewaktu proses pembuangan air berjalan dgn lancar.


2) makan perlahan-lahan
ketika menjamah makanan,kite tidak digalakkan makan dgn cepat krn udara akn terkepung di dlm usus dan seterusnye membentuk gas yg menggalakkan perot menjadi perut buncit. makanan yg tidak dikunyah sehingga kecil jgak tidak dpt dicerna dgn sempurna yg seturusnya menyebabkan prose kembung perut berlaku.


3) kurangkan garam dalam makanan
telalu bnyk garam dlm proses diet akn menambahkan ekstrak sodim terhadap cairan dlm tubuh dan melambatkan mekanisme proses pengeluaran air dari sel badan. akibatnye,perut akan menjadi kembung dgn gas2 yg tebentuk.lama kelamaan,perut buncet pun boleh berlaku


4) makan makanan yg penuh serat
serat adalah elemen yg penting dlm piramid makanan, untuk mengimbangi kuantiti air dlm tubuh badan,amalan memakan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan sperti epal dan pear dpt mmbantu dlm proses penjagaan dari mendpat pnyakit perut buncet ini.


5) kesan pengambilan ubat
terdapat juga kajian yg dilakukan mengatakan,pengambilan pelbagai jenis ubat-ubatan menjadi salah satu punca perut menjdi perut buncet. sebagai contoh, ubat Aspirin yg terlalu kerap di amblik akn menyebabkan timbulnya penyakit lain seperti sembeli.


6) hindari sembelit
sembelit berlaku apabila ssorg uti mngalami masalah dlm pembuangan dan hanya mmbuang tidak lebih dari tiga kali seminggu. sbgai akibat dari penyakit ini,perut akn mengumpul gas2 yg berlebihan dan meransangkan isi perut mengumpul lemak-lemak yg boleh menyebabkan kekembungan dan perut buncet, oleh itu,pengambilan serat adalah digalakkan.


7) lakukan senaman atau bersukan
bersukan sbnyk tiga kali seminggu dpt mmbantu meningkatkan kadar metabolisme dlm tubuh bdn yg bgus utk pembakaran dan pemecahan lemak. bersukan akan mmbanru mnggerakkan cairan berlebihan dln perut ini dikeluarkan dari tubuh badan sbgai peluh. ini setrusnye akan mgekalkan bentuk bdn ssorrg yg sesuai dgn ketinggian dan berat bdn 


p/s : soo..korg ken lah rajin2 p senam sane kali tanak perot korg bunnnnncccetttt ^,~

No comments:

Post a Comment